zkyyku

zkyyku

zkyyku

zkyyku

zkyyku

۱۴ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

چین ۲ ماهواره ناوبری پرتاب کرد

zkyyku zkyyku | چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ق.ظ
انتصابات جدید در همراه اول

به گزارش ایسنا و به نقل از اسکای نیوز، سامانه ناوبری بیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو(قطب نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. اولین سامانه بیدو که بطور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-۱ خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتا برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، آغاز کرد. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده‌ است، یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره بود. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کار کرد و برنامه‌ریزی شده‌ است تا سال ۲۰۱۲ به منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین خدمات ارائه کند.

پرتاب اخیر سی وسومین پرتاب این کشور و و نهمین پرتاب در پروژه‌ بیدو است.

این دو ماهواره‌ چینی که سوار بر موشک "لانگ مارچ"(Long March) پرتاب شده بودند، پس از گذشت چهار ساعت در "مدار میانی زمین"(MEO) قرار گرفتند.

مدار میانی زمین منطقه‌ای از فضای دور زمین است که بالای مدار نزدیک زمین و پایین مدار زمین‌ثابت قرار دارد.

ماهواره ها از مرکز پرتاب ماهواره "Xichang" استان سیچوان، پرتاب شدند. اندازه ماهواره‌های مذکور کوچک‌تر از یک ماشین و در ابعاد ۲.۲۵ در ۱.۲۲ و ارتفاع ۱ متر هستند.

سامانه ناوبری بیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو(قطب نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی سیستم‌هایی هستند که به گیرنده‌های کوچک اجازه می‌دهند تا موقعیت خود را(طول، عرض و ارتفاع جغرافیایی) با خطای چند متری مشخص کنند. این قابلیت از طریق انتقال امواج رادیویی بین دستگاه و ماهواره صورت می‌گیرد. ایستگاه‌های ثابت زمینی می‌توانند برای محاسبه بسیار دقیق زمان برای آزمایش‌های علمی استفاده شوند.

Xiejun، طراح اصلی ماهواره بیدو در گفتگو با اسکای نیوز گفت: سیستم ناوبری بیدو برای آینده هوا فضا چین بسیار مهم است. توسعه موفقیت آمیز سیستم بیدو نشان دهنده توسعه مهم صنعت هوافضا چین است.

انتهای پیام

منبع
  • zkyyku zkyyku
مصاحبه با فیزیک‌دان فرانسوی،یکی از سه برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۸

پیکسل ۳ لایت میان‌رده‌ی معرفی‌نشده‌ی گوگل است که ضمن بهره‌گیری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، دارای بدنه‌ای پلاستیکی، نمایشگری Full HD و کدنام Sargo خواهد بود.منبع

  • zkyyku zkyyku

برتری آیفون بر رقبای چینی در فروش ویژه‌ی روز مجردها

zkyyku zkyyku | شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷ ق.ظ
اتوکام ۲۰۱۸ اصفهان ۲۱ تا ۲۵ آبان با تمرکز روی حمایت از استارتاپ‌ها برگزار می‌شود

آیفون در فروش ویژه‌ی «روز مجردها» توانست محصولات هواوی و شیائومی را پشت سر بگذارد و به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی در این روز شناخته‌ شود.منبع

  • zkyyku zkyyku

تصویر روز ناسا از ابرهای چرخشی مشتری

zkyyku zkyyku | جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ق.ظ
قلم پررنگ‌ فیلترینگ در دست کیست؟

به گزارش ایسنا، این تصویر جالب از ابرهای بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی، توسط فضاپیمای "جونو" (Juno) ناسا ثبت شده است.

این ابرها به احتمال زیاد از کریستال‌های یخی آمونیاک تشکیل شده‌اند یا ترکیبی از یخ آمونیاک و آب هستند.

اگرچه که تمام این ابرها بی‌نظم به نظر می‌رسند اما یک الگوی متناوب از ویژگی‌های چرخشی و رنگی این ابرها در منطقه شمالی و جنوبی این سیاره وجود دارد.

جونو نام فضاپیمای روباتیک بدون سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت لاکهید مارتین و موسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند.

این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب،  میدان گرانشی،  میدان مغناطیسی، و مَگنِتوسفِرِ مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمال داشتنِ یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جِرمی و بادهای عمیق آن؛ که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت.

جونو پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.

 فضاپیمای جونو نیروی مورد نیاز خود را از آرایه‌های خورشیدی می‌گیرد، روشی که معمولا توسط ماهواره‌های مستقر و مشغول به کار در مدار زمین یا در منظومه شمسی درونی استفاده می‌شود.

انتهای پیام

منبع
  • zkyyku zkyyku

دیزنی پلاس نام سرویس استریم محتوای دیزنی خواهد بود

zkyyku zkyyku | پنجشنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۷ ق.ظ
صورت فلکی ذات الکرسی به روایت هابل

دیزنی پلاس نام سرویس استریم محتوای اختصاصی دیزنی است که سریال‌های جذابی از جمله اسپین‌آف جنگ ستارگان و سریال Loki از آن پخش خواهد شد.منبع

  • zkyyku zkyyku

زایس از ZX1 اولین دوربین کامپکت و فول فریم خود رونمایی کرد

zkyyku zkyyku | دوشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸ ق.ظ
تشخیص بیماری‌های قلبی باتی‌شرت!

زایس برای اولین بار دست به ساخت دوربین فول‌فریم زده است و ZX1 محصولی است که به عنوان اولین تلاش، روی کاغذ راضی‌کننده به نظر می‌آید.منبع

  • zkyyku zkyyku

شفق قطبی در اورانوس

zkyyku zkyyku | چهارشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۲۰ ق.ظ
۶۵ میلیون سال پیش انسانِ موش‌مانند، چگونه گوشت‌خوار شد؟

به گزارش ایسنا، آیا می‌دانستید که آب‌وهوای فضا حتی بر مناطق دورتر از سیستم خورشیدی ما نیز تاثیر می‌گذارد؟ شفق قطبی یکی از پدیده‌های جوی کره زمین است. شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولا در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین بر اثر برخورد ذرات باردارِ باد خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر زمین به وجود می‌آید.

در مشتری و زحل قطب‌های مغناطیسی قوی‌تری وجود دارد که هر دوی آن‌ها کمربند تشعشع بزرگی دارند و شفق‌های قطبی به وضوح توسط تلسکوپ هابل در آن‌ها دیده شده است. در اورانوس و نپتون نیز شفق قطبی وجود دارد.

شفق‌های قطبی در مکانی مانند زمین توسط بادهای خورشیدی ایجاد می‌شود، ولی در مشتری اقمار آن به خصوص قمر lo علت وجود این پدیده هستند.

این پدیده همچنین در مریخ و زهره نیز دیده می‌شود، زیرا زهره دارای مغناطیس درونی نیست. شفق قطبی در زهره گاهی اوقات تمام سیاره را نیز می‌پوشاند. این پدیده در زهره توسط بادهای خورشیدی تولید می‌شود. 

اورانوس هفتمین سیاره از نظر نزدیکی به خورشید و سومین سیاره از نظر اندازه و چهارمین سیاره از نظر جرم در منظومه شمسی است. اورانوس هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. همچنین هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه یک دور به دور خودش می‌چرخد.

این تصویر توسط تلسکوپ فضایی هابل که دارای لنزهای فرابنفش است، ثبت شده است. تلسکوپ هابل طی یک ماه (۱ تا ۵ و ۲۲ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) دو بار از این سیاره تصویر را ثبت کرد و دانشمندان توانستند توسط این تصویر، شفق‌های قطبی درخشان این سیاره را تشخیص دهند.

این مشاهدات همچنین به دانشمندان در یافتن قطب‌های مغناطیسی اورانوس و ردیابی دو پدیده بین سیاره‌ای که از طریق سیستم خورشیدی پخش می‌شود، کمک کرد.

انتهای پیام

منبع
  • zkyyku zkyyku

شیوه‌های متفاوت نوآوری در IBM، گوگل و آمازون

zkyyku zkyyku | جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۲۰ ق.ظ
ایرانسل بی‌سروصدا تعرفه مکالمات خود را تغییر داد

در شرکت‌های پیشرو مانند IBM، گوگل و آمازون چگونگی تعمیق نوآوری در فرهنگ و ساختار سازمانی تفاوت را ایجاد می‌کند.منبع

  • zkyyku zkyyku

مصاحبه با بن سیلبرمن مدیرعامل پینترست

zkyyku zkyyku | چهارشنبه, ۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۲۱ ق.ظ
ادامه‌ بلاتکلیفی کاربران کم‌مصرف اینترنت

بن سیلبرمن قصد دارد پینترست را به اپلیکیشنی تبدیل کند که توسط همه قابل استفاده بوده و تأثیر مثبتی روی زندگی آن‌ها داشته باشد.منبع

  • zkyyku zkyyku

صورت فلکی ذات الکرسی به روایت هابل

zkyyku zkyyku | سه شنبه, ۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۱:۱۸ ق.ظ
ترمیم عکس‌های پیکسلی با هوش مصنوعی

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، ذات‌الکُرسی، خداوند کرسی یا کاسیوپیا از صورت‌های فلکی است که در نیم‌کره شمالی زمین دیده می‌شود.

ذات‌الکرسی نخستین بار توسط "عبدالرحمان صوفی رازی" با چشم غیرمسلح رصد شد و مورد مطالعه قرار گرفت. ذات‌الکرسی به معنی دارنده کرسی است.

در این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی هابل ثبت شده، صورت فلکی "ذات الکرسی"(Ghost of Cassiopeia) توسط ابری از گاز و گرد و غبار احاطه شده است.

سحابی که در تصویر نمایان است،" IC ۶۳" نام داشته و ۵۵۰ سال نوری از زمین فاصله داشته و در صورت فلکی ذات الکرسی  قرار دارد.

به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای، سحابی یا میغ‌واره گفته می‌شود. سحابی‌ها محل تولد ستاره‌ها هستند.

شکل خاص این صورت فلکی  تحت تاثیر یک ستاره خاص به نام ستاره "گاما ذات الکرسی"(Gamma Cassiopeiae) است.

گاما ذات‌الکرسی یا تازیانه یک ستاره است که در صورت فلکی ذات‌الکرسی قرار دارد.

گاما ذات‌الکرسی یا تازیانه یکی از ستارگان شاخص برای تعیین ساعت ستاره‌ای است.

براساس بیانیه‌ای از سوی آژانس فضایی اروپا، اگرچه این ستاره چندین سال نوری از سحابی مذکور دور می‌باشد، اما حضور قدرتمند آن در انفجار تابش احساس می‌شود.

"ستاره زیرغول آبی-سفید"(blue-white subgiant star) دارای جرمی معادل ۱۹ برابر جرم خورشید است و درخشندگی آن نیز ۶۵ هزار بار بیشتر از خورشید است زیرا ۱.۶ میلیون کیلومتر در ساعت چرخش می‌کند که بیش از ۲۰۰ برابر سرعت چرخش خورشید است. این ستاره توسط یک دیسک از مواد که در طول چرخش آن به طور متناوب با مواد منفجر می‌شوند، احاطه شده است.

یکی از نکاتی که به درخشندگی گاما ذات الکرسی کمک می‌کند تابش اشعه ماوراء بنفش از ستاره زیرغول آبی-سفید است.

انتهای پیام

منبع
  • zkyyku zkyyku