zkyyku

zkyyku

zkyyku

zkyyku

zkyyku

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تغییر موتور گرافیکی بازی دنیای تانک‌ها

"جرارد مورو" (Gérard Mourou)، فیزیکدان فرانسوی، در 22 ژوئن سال 1944 به دنیا آمد. مورو از پیشگامان حوزه مهندسی برق و لیزرها به شمار می‌رود. او موفق شد به همراه "دونا استریکلند"(Donna Strickland)، جایزه نوبل فیزیک 2018 را برای ابداع روشی موسوم به "CPA" به دست آورد. "CPA"، روشی برای ایجاد" لیزرهای پالسی ‌فوق‌ کوتاه" است. این روش، برای تولید پالس‌های فوق‌کوتاه و قوی در جراحی، پزشکی و مطالعات بنیادی علمی، کارآمد خواهد بود.

در ادامه متن مصاحبه تلفنی مورو با سایت "نوبل‌پرایز" را می‌خوانید.

نوبل‌پرایز: تبریک ما را برای کسب جایزه نوبل فیزیک سال 2018 بپذیرید.

مورو: سپاسگزارم.

نوبل‌پرایز: حتما هیجان‌زده هستید.

مورو: بله، لحظه هیجان‌انگیزی بود و می‌توانم بگویم هیچ‌کس برای چنین لحظه‌ای آماده نیست.

نوبل‌پرایز: بیایید درباره کشف غیرمنتظره سال 1985 صحبت کنیم، لحظه‌ای که ناگهان چگونگی بهبود طول پالس و کاهش طول پالس را کشف کردید.

مورو: این فرآیند، مراحل گوناگونی داشت و در واقع، بسیار طبیعی‌تر از آن بود که من انجام می‌دادم. همانطور که می‌دانید نیرو، انرژی است که با زمان تقسیم می‌شود؛ در نتیجه برای به دست آوردن انرژی بیشتر، باید پالس‌ها کوتاه‌تر شوند. با افزایش پالس‌ها، به نقطه‌ای می‌رسیم که ماده، با تابش لیزر تجزیه می‌شود.

نوبل‌پرایز: بنابراین، شما باید نیرو را کاهش می‌دادید.

مورو: نیرو باید کاهش یابد اما انرژی نباید تغییر کند. منظورم این است که برای انجام دادن این فرآیند به صورت کارآمد، باید نیرو را بدون تغییر انرژی کامل پالس کاهش دهیم. با کشش پالس، نیروی اوج کاهش یافت و سپس توانستیم پالس را بیشتر افزایش دهیم. سپس، مجبور شدیم آن را دوباره فشرده کنیم و این مراحل را دوباره انجام دهیم.

نوبل‌پرایز: می‌توانید نمونه‌ای از موارد استفاده این لیزرهای مافوق سریع را بگویید؟

مورو: از این لیزر می‌توان برای سرعت بخشیدن به ذراتی با کارآیی خیره‌کننده استفاده کرد؛ در نتیجه شاید بتوان از سیستمی استفاده کرد که به وسیله آن، به ذرات سرعت بدهیم و به جای کیلومتر از سانتی‌متر صحبت کنیم. تسریع‌کننده‌ها، کاربردهای بسیاری در دنیای پزشکی دارند. مثلا شاید برای ابداع یک درمان، از ایزوتوپ‌های رادیویی استفاده کنید اما برای این کار، باید از آزمایشگاه بیرون بروید زیرا گاهی اوقات، ایزوتوپ‌ها در راکتورهایی ساخته می‌شوند که در فاصله دوری قرار گرفته‌اند؛ در نتیجه آوردن آنها به بیمارستان دشوار است اما با فشرده ساختن این تسریع کننده، می‌توانید آن را به بیمارستان ببرید و از آنجا که تسریع‌کننده فشرده است، کاربردهای چندگانه‌ای دارد و می‌توان آن را در هر بیمارستانی به کار برد.

نوبل‌پرایز: توصیف کاملی بود. این بهترین مثال در مورد تعامل موفقیت‌آمیز میان علم پایه و علم کاربردی است.

مورو: کاملا همین طور است.

نوبل‌پرایز: این علوم، کاملا به هم وابسته هستند و این کار بدون پژوهش پایه‌ای ممکن نخواهد بود.

مورو: درست است.

نوبل‌پرایز: و نکته هیجان‌انگیز دیگر این که شما به همراه دانشجوی فارغ‌التحصیل خود، این جایزه را دریافت کرده‌اید.

مورو: بله. من این ایده را با "دونا استریکلند" مطرح کردم و او گفت: ایده ساده‌ای است و مانند رساله دکتری دشوار نیست.

نوبل‌پرایز: من نمونه دیگری از نخستین مقاله علمی منتشر شده سراغ ندارم که نهایتا به جایزه نوبل ختم شده باشد. این، آرزوی بزرگی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل است.

مورو: همین‌طور است.

نوبل‌پرایز: در ماه دسامبر شما را در استکهلم خواهیم دید؟

مورو: البته.

نوبل‌پرایز: بی‌صبرانه منتظر آن روز هستیم. تبریک دوباره ما را بپذیرید.

مورو: سپاسگزارم.

 

 

5656

منبع
  • zkyyku zkyyku

انتصابات جدید در همراه اول

zkyyku zkyyku | شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۸ ق.ظ
دوربین‌های نیکون Z6 و Z7 احتمالاً شهریورماه عرضه خواهند شد

بنا بر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، با صدور احکامی از سوی مهندس حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول، آقایان مهندس محمدحسین صفایی به عنوان مشاور مدیرعامل در حوزه سرمایه گذاری، مهندس یاسر رضاخواه به عنوان مشاور مدیرعامل در امور شرکت ها، مهندس بابک قالیچی به عنوان مدیرکل فروش سازمانی، مهندس محمدحسین مرسلی به عنوان مدیرکل سرمایه گذاری خارجی و مهندس نعیم جاوید به عنوان مدیرکل محصولات و خدمات همراه اول منصوب شدند.

2121

منبع
  • zkyyku zkyyku

تبدیل اطلاعات ذخیره شده به نور توسط محققان سوئدی

zkyyku zkyyku | جمعه, ۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ق.ظ
هواوی میت 20 با تراشه 7 نانومتری کرین 980 عرضه خواهد شد

 

این رابط علاوه بر حفظ و بهبود سیگنال اسپین الکترون‌ها (یکی از ویژگی‌های ذاتی الکترون) در دمای اتاق، قادر است این سیگنال‌ها را به سیگنال‌های متناظر و دست سان (chiral) نوری تبدیل کند که در راستای موردنظر منتقل می‌شوند. موج دست سان موجی است که متقارن به نظر می‌رسد؛ اما درواقع یک تصویر آیینه‌ای انطباق ناپذیر است.

در فناوری‌های جدید از نور و بار الکتریکی به‌عنوان ابزار ذخیره و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. شاخه‌ای از علم الکترونیک که به بررسی اسپین و بار الکترون‌ها می‌پردازد با عنوان اسپینترونیک شناخته می‌شود. الکترون‌ها نیز مانند زمین به‌صورت ساعت‌گرد یا پادساعت‌گرد، حول محور خود گردش می‌کنند. در علم اسپینترونیک هریک از این راستاهای گردش به‌عنوان صفر یا یک شناخته می‌شوند و درنتیجه با استفاده از راستای گردش الکترون که اسپین نامیده می‌شود، می‌توان اطلاعات را ذخیره کرد.

اساساً اطلاعات ذخیره‌شده توسط اسپین‌ها را می‌توان با استفاده از یک دستگاه مبدل به نور تبدیل کرده و آن را با استفاده از فیبرهای نوری به نقاط دوردست منتقل کرد. فناوری مورداستفاده برای این کار با عنوان اسپینترونیک نوری شناخته می‌شود. انتقال اطلاعات با استفاده از فناوری اسپینترونیک نوری بر این اصل استوار است که وضعیت اسپین الکترون تعیین‌کننده ویژگی‌های نور تولیدشده است. اما مشکل این است که با افزایش دما اسپین الکترون‌ها به‌سادگی تغییر می‌کند و در دمای اتاق اسپین الکترون‌ها تقریباً به‌طور تصادفی مشخص می‌شود. بدین ترتیب باوجوداینکه قابلیت انتقال اطلاعات در دمای اتاق برای توسعه فناوری‌های جدید مبتنی بر اسپینترونیک نوری امری ضروری است، نمی‌توان از این فناوری در دمای اتاق استفاده کرد.

اکنون محققان سوئدی فناوری جدیدی را توسعه دادند که به‌عنوان یک رابط کارآمد اسپین- نور عمل کرده و امکان استفاده از فناوری اسپینترونیک نوری را برای تبدیل اسپین الکترون‌ها به سیگنال نوری در دمای اتاق فراهم می‌کند.

کلید این فناوری، ماده‌ای است که از نانوستون‌هایی از جنس گالیم نیتروژن آرسنید (GaNA) با ارتفاع حدود 2 نانومتر تشکیل‌شده است. این نانوستون‌ها در یک ساختار لایه‌ای روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و در بین آن‌ها لایه نازکی از گالیم آرسنید وجود دارد. این ماده به گونه ای طراحی شده است که در بین هر یک میلیارد اتم گالیم، یک اتم دارای جابه جایی است. این نقص ساختاری که به‌طور عمدی توسط محققان ایجاد شده، عملکردی مانند فیلتر دارد و امکان جداسازی الکترون‌های دارای اسپین ناخواسته و حفظ اتم های دارای اسپین مناسب را فراهم می‌کند.

این ساختار امکان هدایت موثر نور را به‌سادگی فراهم می‌کند. محققان امیدوارند این تحقیقات الهام بخش طرح های جدیدی برای رابط های نور و اسپین باشد و راه را برای فناوری اسپینترونیک نوری هموارتر کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

5656

 

منبع
  • zkyyku zkyyku

افرادی مشهوری که تغییرات شغلی شگفت انگیز داشته‌اند

zkyyku zkyyku | چهارشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۴ ق.ظ
افتتاح بقالی خودران در آریزونا/ عکس

بسیاری از افراد معروف و موفق، ابتدا شغلی بسیار متفاوت از فعالیت فعلی خود داشته‌اند و با یک تغییر مسیر شگفت‌انگیز، رویای خود را دنبال کرده‌اند.

منبع
  • zkyyku zkyyku

داستان مردی که می‌خواست قبل از شوروی، انسان به فضا بفرستد

zkyyku zkyyku | دوشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۲ ق.ظ
شناسایی صدها پروتئین در خون به طور هم‌زمان توسط محققان کانادایی

او از 1937 تا 1958برای کمیته مشورتی هوانوردی -ناکا-(National Advisory Committee for Aeronautics-NACA) و پس از آن تا زمان بازنشستگی در سال 1973 در جایگزینش یعنی سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا -ناسا-(National Aeronautics and Space Administration-NASA) کار کرد. وی با تحقیقات اولیه در زمینه پرواز با هواپیماهای جت و پروازهای مافوق صوت همراه بود و سپس به برنامه بزرگ فضایی آمریکا از جمله طرح‌های سرنشین‌دار مرکوری، جمینی و آپولو ختم شد.

گیلروث در 8 اکتبر 1913 در شهر ناشوو(Nashwauk) از ایالت مینه سوتا(Minnesota) آمریکا متولد شد و زمانی که 9 ساله بود به دالوث(Duluth) نقل مکان کرد. او در سال 1931 از دبیرستان مرکزی دالوث فارغ التحصیل شد. گیلروث از دوران نوجوانی به هوانوردی علاقمند شد و به ساخت هواپیما مدل پرداخت. او پس از خواندن مطالبی درباره آزمایشگاه هوانوردی لانگلی در ویرجینیا به دنبال کار حرفه‌ای در این زمینه افتاد. گیلروث در سال 1935 مدرک کارشناسی مهندسی هواپیما و در سال 1936 مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه مینه‌سوتا دریافت کرد و از ژانویه سال 1937، در آزمایشگاه هوانوردی لانگلی استخدام شد، جایی که او تحقیقات عمیق و حرفه‌ای خود برای سامانه‌های هوانوردی را آغاز کرد.

تحقیقات او منجر به تنظیم و انتشار گزارش موسوم به آر755 کمیته مشورتی هوانوردی آمریکا در سال 1941 شد که در آن ویژگی مورد نیاز برای پرواز رضایتبخش یک هواپیما، شامل مجموعه ای از الزامات برای بکارگیری یک هواپیما تعریف شده بود. تا آن زمان هیچ مجموعه دستورالعملی برای خلبانان و طراحان هواپیما وجود نداشت.

گیلروث همچنین پیشگام ضبط اطلاعات از ابزارها طی پروازهای آزمایشی بود که تجربه خلبان را بالا می‌برد. او این کار را به عنوان روش عملیاتی به یک استاندارد در امر پرواز تبدیل کرد.

زمانی که گیلروث به عنوان دستیار مدیر بخش تحقیقاتی هواپیماهای بدون خلبان بر روی موشک‌های مافوق صوت در کمیته مشورتی هوانوردی فعالیت داشت با دیگر اعضای گروهش هدف پرتاب ماهواره‌ها به فضا را دنبال می‌کردند اما مدیران او علاقه‌ای نشان نمی‌دادند حتی پیشنهاد آنها را رد کردند. اما پس از آنکه شوروی موفق به پرتاب اسپوتنیک-1 نخستین ماهواره جهان شد این نگاه به سرعت تغییر یافت بطوریکه مسئولان آمریکایی دستور دادند سازمانی نیرومند برای دنبال کردن فعالیت‌های فضایی بوجود آید و گیلروث در تبدیل "کمیته مشورتی هوانوردی" به "سازمان ملی هوانوردی و فضایی" نقش پر رنگی داشت.

بعد از ایجاد ناسا، گیلروث به سرپرستی گروهی انتخاب شد که هدفش قرار دادن انسان در فضا قبل از شوروی بود. گرچه روسها توانستند گاگارین را قبل از آمریکایی‌ها به فضا بفرستند اما تلاش‌های گیلروث در شکل‌گیری و کار ناو کیهانی مرکوری برای فرستادن فضانوردان آمریکایی قابل تحسین بود.

هنگامیکه جان کندی رئیس جمهور وقت آمریکا اعلام کرد که این کشور تا قبل از پایان دهه 1961 یک انسان را به ماه خواهد فرستاد، گیلروث ناراحت شد چون به خوبی دشواری‌های راه را می‌دانست و مطمئن نبود طی این چند سال, بتوان به چنین هدفی دست یافت و آن را جامه عمل پوشاند.

او در آن زمان در فکر اجرای برنامه جیمنی بود که بتواند برای ناسا تجربه و اطلاعات بیشتری در مورد فعالیت در فضا کسب کند. اما به هر حال او و گروهش چاره‌ای جز تلاش بیشتر برای رسیدن به آن هدف نداشتند. به زودی برنامه آپولو از روی کاغذ وارد مرحله عملیاتی شد و مسئولان گیلروث را به عنوان رئیس مرکز سفینه‌های سرنشین‌دار انتخاب کردند چون واقعا کس دیگری نمی‌توانست کار در این زمینه را همانند او پیش ببرد. وی تا زمان بازنشستگی در سال 1972 به عنوان مدیر کارشناسی ارشد کار می‌کرد و مجموعا 25 پرواز فضایی سرنشین‌دار از مرکوری- ردستون 3 (نخستین پرتاب سرنشیندار آمریکا)  تا آپولو-15 را مدیریت کرد.

گیلروث در سن 86 سالگی درشارلوتویل(Charlottesville) در ایالت ویرجینیا فوت کرد. براساس زندگی و شخصیت او در سال 2016 فیلمی با عنوان "نقش‌های پنهان "(Hidden Figures) با بازی کوین کاستنر ساخته شد.

 

 

5656

منبع
  • zkyyku zkyyku

مایکروسافت انتشار آپدیت اکتبر ویندوز 10 را متوقف کرد

zkyyku zkyyku | يكشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۲ ق.ظ
چالش دارپا برای نقشه‌برداری زیرزمینی

با اینکه تنها چند روز از انتشار آپدیت اکتبر ویندوز ۱۰ توسط مایکروسافت بیشتر نمی‌گذرد، ولی به‌دلیل بروز باگی در این نسخه، مایکروسافت انتشار آن را متوقف کرد. منبع

  • zkyyku zkyyku

پیش‌بینی ابتلا به آلزایمر با کمک هوش مصنوعی

zkyyku zkyyku | شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۲ ق.ظ
لنوو لپ‌تاپ پرچم‌دار Yoga C930 را با یک اسپیکر درون لولای ۳۶۰ درجه معرفی کرد

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی پژوهشگرانی که در مورد آلزایمر تحقیق می‌کنند، یافتن راهی برای شناسایی بیمارانی است که در مراحل ابتدایی ابتلا به زوال شناختی هستند.

پژوهش جدیدی که در "‌دانشگاه مک‌گیل" (McGill University) کانادا انجام شد، نشان می‌دهد که شاید هوش مصنوعی بتواند به پیش‌بینی دقیق بیمارانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند، کمک کند.

از آنجا که بیشتر درمان‌های احتمالی بیماری آلزایمر، در مراحل گوناگون آزمایش انسانی با شکست مواجه شده‌اند، بسیاری از پژوهشگران سعی دارند به جای درمان، از بروز بیماری پیشگیری کنند. مشکل اینجاست که در حال حاضر، هیچ روش موثری برای شناسایی بیماری که در مراحل ابتدایی ابتلا به آلزایمر است، وجود ندارد.

پژوهشگران در این بررسی جدید قصد دارند هوش مصنوعی را برای ارزیابی داده‌های تشخیصی، آموزش دهند تا روش موثرتری برای پیش‌بینی ابتلا به آلزایمر ارائه کنند.

"مالار چاکراوارتی" (Mallar Chakravarty)، متخصص علوم اعصاب و از پژوهشگران این پروژه گفت: در حال حاضر، روش‌های محدودی برای درمان آلزایمر وجود دارد و بهترین راه این است که روشی برای پیشگیری از این بیماری پیدا کنیم. شاید روش مبتنی بر هوش مصنوعی، پیامدهای قابل‌توجهی در این زمینه داشته باشد و به عنوان یک "دستیار پزشک"، به شناسایی افرادی که در مراحل ابتدایی ابتلا به آلزایمر هستند کمک کند.

این الگوریتم که داده‌های بیش از 800 نفر به آن آموزش داده شده، یک طبقه‌بندی از زیست‌نشانگرها از جمله تصویربرداری ام.آر.آی و اطلاعات بالینی را شامل می‌شود. افراد مورد بررسی، هم شهروندان سالم و هم افراد مبتلا به آلزایمر هستند. داده‌ها می‌توانند به درک پیشرفت بیماری افراد و پیش‌بینی ابتلا به زوال شناختی به سیستم کمک کنند.

پژوهشگران مطمئن هستند که این الگوریتم در مرحله ابتدایی، دقیق و قوی عمل خواهد کرد و با افزودن داده‌های بیشتر، پیش‌بینی‌های آن حتی بهتر هم خواهند بود.

چاکراوارتی افزود: ما در حال حاضر، دقت پیش‌بینی را با استفاده از داده‌های جدید آزمایش می‌کنیم. این کار، به اصلاح پیش‌بینی‌ها و تشخیص‌های بهتر در آینده کمک خواهد کرد.

این پژوهش، در مجله " PLOS Computational Biology" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع
  • zkyyku zkyyku
آیفون XS اپل در ویدیویی مفهومی رؤیت شد

نسخه آزمایشی جدیدترین ورژن سیستم‌عامل آی‌اواس هر بار با تغییراتی وسیع برای گوشی‌های آیفون عرضه می‌شود و iOS 12.1 beta هم از این قاعده مستثنی نیست. با فارنت همراه باشید…0
اپل امروز نسخه آزمایشی دوم iOS 12.1 beta را منتشر کرد و مورد امروز به چند دلیل جذاب‌تر است. قبل از همه این نسخه آزمایشی به همراه خود راه حلی برای مشکل عجیب و غریب شارژ نشدن که چند روز پیش اتفاق افتاده بود به ارمغان آورده است.در واقع تعدادی از گوشی‌های آیفون XS و XS مکس بدون روشن بودن صفحه‌نمایش قادر به شارژ شدن نبودند. در برخی موارد تنها وارد کردن یک ضربه آرام به صفحه نمایش این مشکل را رفع می‌کرد اما برخی از افراد تنها با جدا و وصل کردن دوباره کابل شارژر می‌توانستند این مشکل را حل نمایند.خوشبختانه این مشکل هنگامی که آپدیت iOS 12.1 beta از حالت آزمایشی خارج شود برای تمامی دستگاه‌های رفع خواهد شد. با وجود آنکه این مشکل به دلیل شکایت دارندگان گوشی‌های آیفون XS و XS مکس سبب بدنامی شرکت شده است اما به نظر مشکل مذکور گسترده‌تر از آنچه هست که در ظاهر مشخص است و گوشی‌های بسیاری یا حتی آی‌پدهای زیادی که iOS 12 روی آن‌ها راه‌اندازی شده است به این مشکل دچار شده بودند.همچنین نسخه آزمایشی iOS 12.1 به همراه بیش از 70 ایموجی جدید شامل کاراکترهای تازه با موهای قرمز، خاکستری و البته فِر مانند، یک ایموجی جدید برای افراد کچل، خنده‌های با احساسات مختلف بیشتر و ایموجی‌های اضافی برای تداعی کردن حیوانات، غذا و ورزش‌ها ارائه می‌شود.نسخه جدید سیستم‌عامل از ویژگی‌هایی رونمایی می‌کند که قبلا اپل در مورد آن‌ها صحبت کرده بود مانند eSIM که برای XS و XS مکس در دسترس قرار خواهد گرفت. با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی به وجود سیم‌کارت‌های فیزیکی نیست که البته قابل‌استفاده بودن آن منوط به پشتیبانی شدن از این قابلیت از سوی تامین‌کننده مورد نظر شما است. اضافه شدن قابلیت eSIM بدان معنی است که فعال بودن دو سیم‌کارت در کشورهایی مانند چین هم امکان‌پذیر خواهد بود. در مورد آیفون دوسیم‌کارته می‌توانید در اینجا بیشتر بخوانید.iOS 12.1 برای تصاویر حالت پرتره هم قابلیت Depth Control را به ارمغان می‌آورد که همانطور از نامش پیدا است به شما اجازه می‌دهد تا عمق میدان تصاویرتان را قبل از گرفتن آن‌ها تنظیم کنید. در iOS 12 تنها پس از گرفتن عکس می‌توانستید این ویژگی را تنظیم نمایید.همچنین قابلیت فیس‌تایم گروهی هم بازگشته است. این ویژگی در نسخه‌های آزمایشی iOS 12 به صورت کامل حذف شد و نتوانست به نسخه نهایی آن راه پیدا کند. خوشبختانه اکنون می‌توانیم از این قابلیت بهره ببریم و تنها کافی است نسخه iOS 12.1 به صورت رسمی برای همه منتشر شود. نظر شما در مورد iOS 12.1 چیست؟منبع
  • zkyyku zkyyku

دلایل مخالفت با جایزه نوبل

zkyyku zkyyku | چهارشنبه, ۱۸ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۳ ق.ظ
تماس با من

روزنامه گاردین با این مقدمه نوشته است: بسیاری از دانشمندان با این"مقدس سازی" دانشمندان مخالفند و معتقدند جوایز نوبل به شکل خطرناکی با فرآیندهای تحقیقات مدرن هماهنگ نیستند. به عقیده آنان جایزه نوبل با تاکید بر دستاوردهای فردی، به جای همکاری، رقابت را تشویق می‌کند و از این رو خواهان تغییر این سیستم هستند.

برایان کیتینگ، کیهان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا سن دیه‌گو در این باره می‌گوید: جوایز نوبل مسیری دیگر غیر از چشم‌انداز بنیانگذار آن طی می‌کند و در نتیجه به شدت نیاز به ساماندهی مجدد دارد، چون در حال حاضر این جایزه به نسخه‌های قدیمی علم اهدا می‌شود.

ونکاترمن راماکیشنان، رئیس انجمن سلطنتی و برنده مشترک نوبل شیمی 2009 در کتاب Gene Machine می‌گوید: جایزه نوبل به یک بخت‌آزمایی جهانی تبدیل شده و روابط در آن نقش تعیین کننده تری نسبت به ضوابط دارد.

مارتین ریز، ستاره‌شناس نیز اظهار کرد: جایزه نوبل با ایده عمومی کدام علم مهم‌تر است تحریف شده است.

وی گفت: فقط جایزه نوبل به سه علم شیمی، فیزیک و فیزیولوژی اهدا می‌شود و دانش ریاضیات به عنوان محاسبات، رباتیک و هوش مصنوعی و همچنین علوم زیستی نادیده گرفته شده است.

کیتینگ، کیهان شناس دانشگاه کالیفرنیا از مقاصد محرمانه کمیته جوایز نوبل انتقاد کرد و گفت: شما نمی‌دانید چه افرادی نامزد دریافت جایزه شده‌اند، همچنین نمی‌دانید چه کسی این نامزدها را انتخاب کرده است. شما فقط یک سخنرانی ایراد می‌کنید.

جوایز نوبل برای علم، صلح و ادبیات توسط آلفرد نوبل ایجاد شده است. طبق گفته کیتینگ از سال 1901 بیش از یک میلیارد دلار به عنوان جایزه به برندگان اهدا شده و معتبرترین جایزه دنیا است.

اولین دریافت‌کنندگان این جایزه ماری و پیر کوری، پل دیراک و آلبرت انشتین بودند، اما بعد از آن افراد زیادی از جمله دیمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی عناصر و لیز مایتنر، کاشف تقسیم هسته‌ای باید نوبل را دریافت می‌کردند که چنین نشد.

مقرراتی که بعدها توسط کمیته جایزه نوبل تحمیل شد نیز بی‌عدالتی را افزایش داد. یکی از این موارد محدودیت در تعداد دریافت‌کنندگان جایزه است که نباید بیش از سه نفر باشد. در نوبل فیزیک سال گذشته کشف نخستین مشاهدات امواج گرانشی به رسمیت شناخته شد و در این کشف بیش از 1000 دانشمند شرکت داشتند، اما این جایزه به سه نفر اهدا شد.

کیتینگ گفت: طی تاریخ جایزه نوبل، تنها دو زن فیزیک نوبل را به دست آورده‌اند. اگر در هفته آینده یک زن برنده شود او بعد از 50 سال اولین زن خواهد بود که این جایزه را می‌گیرد.

نائومی اورسک مورخ علوم هاروارد می‌گوید: اعطای جایزه به تنها سه فرد کار شایسته‌ای نیست، چون علوم مدرن نتایج کار گروهی است.

مارتین ریز اظهار کرد: حتی بهترین دانشمندان که تخصص محدود دارند و نظرات آنها در مورد موضوعات عمومی هیچ جایگاهی ندارد ممکن است برنده این جایزه شوند.

البته نمونه‌هایی از اهدای این جایزه به گروه نیز مشاهده شده، به طوری که در سال 2007 ال گور جایزه صلح نوبل را همراه با کل گروه تغییرات اقلیمی در زمینه گرم شدن کره زمین کسب کرد. صلیب سرخ نیز برنده جایزه صلح شده است.

کیتینگ گفت: پس باید تغییراتی در روش انتخاب و اهدای جوایز نوبل صورت گیرد تا تمامی نوابغ موفق به دریافت این جایزه شوند.

 

5656

منبع
  • zkyyku zkyyku

این ربات هم‌نشین حیوانات خانگی است

zkyyku zkyyku | سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۶ ق.ظ
ساخت نسخه رباتیک انسان‌ها پس از مرگ+عکس

اما هم اکنون خبر خوب این است که ربات "وارام"(Varram Pet Fitness) مشکل شما را حل کرده است زیرا ربات مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی حیوان خانگی شما را سرگرم می‌کند.

ربات " Varram " دارای دو چرخ است و از پلی کربنات و سیلیکون غیرسمی مقاوم در برابر ضربه ساخته شده است. این ربات مجهز به یک "سیستم اجتناب از مانع مبتنی بر مادون قرمز" (infrared obstacle-avoidance system) است که سبب می‌شود این ربات به اشیا و وسایل موجود در خانه برخورد نکند.

اپلیکیشنی که برای این ربات توسعه داده شده است از سیستم عامل آی‌.اُ.اس و اندروید پشتیبانی می‌کند و توسط آن کاربران می‌توانند زمان‌هایی را که مایل هستند این ربات، حیوان خانگی شان را سرگرم کند در آن تنظیم کنند.

این ربات همنشین حیوانات خانگی است

کاربران زمانیکه در خانه نیستند نیز حتی می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن و از طریق بلوتوث نیز به طور منظم ربات را کنترل کنند.

ربات مذکور ضد آب است و وزن آن حدود ۶۸۰ گرم است و توسط یک میکروکنترلر ARM Cortex-M۴ قابل اجرا است و دارای یک باتری لیتیوم پلیمر ۳.۷ ولت/ ۸۰۰ میلی آمپر ساعت است که با هر بار شارژ می‌توان به مدت ۱۰ ساعت از آن استفاده نمود.

این ربات برای جمع آوری بودجه به منظور تولید انبوه با قیمت ۷۹ دلار در وبسایت"کیک استارتر" (Kickstarter) قرار گرفته است.

 

 

5656

منبع
  • zkyyku zkyyku